29.11.2024

Valmennus- ja johtamisosaamisen kehittämisen
tavoitteet ja toimenpiteet 2025-2026


Valmennus- ja johtamisosaamisen kehittäminen on nostettu suomalaisen liikunnan ja urheilun tulevaisuuden valinnaksi niin huippu-urheilumenestyksen palauttamiseksi kuin laadukkaan seuratoiminnan kehittämiseksi. Olympiakomitea ja Urheiluopistot ry solmivat keväällä puitesopimuksen yhteistyöstä vuoteen 2032. Ensimmäisen kaksivuotisen toimintajakson konkreettiset tavoitteet on päätetty.

Yhteiset ja lajikohtaiset sisällöt

Osaamisen kehittäminen on väline liikunnan ja urheilun yhteisten tavoitteiden saavuttamiseen. Rajaus valmennus- ja johtamisosaamisen kehittämiseen oli tarpeellinen, jotta konkreettisia muutoksia saadaan aikaan. Koulutusjärjestelmän yhdenmukaistaminen ja sen yhdessä toteuttaminen ovat nousseet tarpeiksi sekä Olympiakomitean omissa selvitystöissä että urheiluyhteisön tapaamisissa. Valmennusosaamisen kehittämiseen on olemassa jo paljon laadukasta ja nykytarpeiden mukaista sisältöä. Johtamiskoulutuksen systemaattisia rakenteita ei juuri ole.

– Lasten ja nuorten urheilun kehittämistyö ja seuratoiminnan tukitoimenpiteet ovat seuraavat vuodet keskiössä, koska laadukas ja innostava valmennus on kaiken toiminnan perusta. Se on pohjana myös tulevaisuuden huippu-urheilumenestykselle. Tulemme päivittämään valmennuksen osaamistavoitteet nykytarpeiden mukaan huomioiden erityisesti toimintakulttuurin muutokset, vastuullisuuden sekä työssäoppimisen mahdollisuudet. Yhdessä lajien kanssa sovimme mikä sisältö on kaikille yhteistä, ja mikä on jokaisen lajin omalla vastuulla. Nyt teemme valtavan määrän päällekkäistä työtä ja jokainen tuskailee resurssien kanssa, sanoo Jaana Tulla Suomen Olympiakomiteasta.

Olympiakomitean ja Urheiluopistot ry:n hyväksymässä ensimmäisessä tavoiteasiakirjassa vuoteen 2026 on urheiluopistoverkoston tehtäväksi kirjattu alueellisten osaamisen kehittämisen verkostojen luominen. Työ on käynnistynyt alueellisilla tapaamisilla, joihin kootaan yhteen eri toimijat. Työn pohjaksi tehdään nykytilan kartoitus ja sovitaan alueelliset tavoitteet ja vastuut.

– Alueellisia- ja lajiryhmäkokeiluja on jo suunnitteilla. Niistä saadaan arvokasta tietoa laajempaan kehitystyöhön. Jokainen urheiluopisto on nimennyt vastuuhenkilön, joten meillä on tässä muutostyössä mukana aktiivisesti jo yli 10 valmennuksen asiantuntijaa. On tärkeää saada urheiluopistojen ja muiden alueella toimivien organisaatioiden osaaminen laajemmin koko yhteisön käyttöön. Vuoropuhelua käydään jatkuvasti eri työryhmissä ja suoraan lajien kanssa, korostaa valmennus- ja johtamisosaamisen kehittäjä Herkko Koski Urheiluopistot ry:stä.

Tavoitteena on uudistaa valmentaja- ja ohjaajakoulutuksen tasot yhteistyössä lajien kanssa alkaen starttivaiheen koulutuksesta. Urheiluopistojen työnä on toimeenpanna käytäntöön tätä työtä alueellisesti lähellä seuroja.

– Tavoitteena on erityisesti auttaa lajeja ja seuroja, jotta ne pystyisivät keskittymään oman lajinsa valmennus- ja johtamisosaamisen kehittämiseen. Millaiseksi uusi toimintamalli muodostuu, emme tiedä vielä, jatkaa Koski.

Uudistuneet rakenteet ja osaamistavoitteet

Urheiluyhteisön tärkeimpänä tehtävänä on varmistaa osaamisen kehittäminen omalla toimialallaan. Olympiakomitean syyskokoukseen 30.11. tuodaan esitys strategiapäivityksestä, jossa osaamisen kehittäminen nostetaan jälleen painopisteeksi.

– Olemme päättäneet rakentaa valmentajarekisterin, jotta voimme tietoon perustuen osoittaa valmentajien ja ohjaajien määrän sekä varmistaa heidän osaamistaan. On tärkeää tietää kuka lapsia ja nuoria seuroissa liikuttaa. Rekisterin kautta saavutamme toivottavasti jatkossa koko 80 000 valmentajan joukon. Oma kokonaisuutensa on sitten seurajohtajien tavoittaminen. Alueelliset verkostot voivat olla tähän oiva ratkaisu, jatkaa Tulla.

Urheiluopistoverkoston tehtävänä on seuraavan kahden vuoden aikana yhdessä laajan verkoston kanssa määritellä tulevaisuuden koulutusrakenne. Formaalin, nonformaalin ja informaalin koulutuksen kokonaisuudet sekä työelämälähtöisyys ja yksilöllisyys tulee huomioida.

– Urheiluopistoverkosto käynnistää parhaillaan liikunnan ja valmennuksen ammattitutkintouudistusta opetushallituksen toimeksiannosta. Sen myötä on hyvä rakentaa koko valmentajan polkua ihan starttivaiheesta ammattivalmentajan osaamistarpeisiin saakka. Olemme tunnistaneet myös tarpeen sisällyttää valmentajakoulutuksen eri vaiheisiin paraurheilun ja soveltavan liikunnan sisältöjä. Johtamisosaamiseen tulee rakentaa yhteiset osaamistavoitteet eri tasoille. Se työ käynnistyy vuoden 2025 aikana, jatkaa Koski.

Olympiakomitealla toimii kaksi eri työryhmää, jotka määrittelevät valtakunnallisesti osaamisen kehittämisen suuntaviivoja. Lisäksi työn äärellä ovat urheiluopistoverkoston oma kehittämisryhmä keskittyen erityisesti alueellisten verkostojen luomiseen sekä olympiakomitean osaamisen tiimi, jossa varmistetaan tiedon kulku eri asiantuntijoiden kesken.

Lisätietoja:

Jaana Tulla, Suomen Olympiakomitea ry, johtaja, seuratoiminta & huippu-urheilu (vt), puh. 0400 272116
Herkko Koski, Urheiluopistot ry, valmennus- ja johtamisosaamisen kehittäjä, puh. 044 0552122