Skip to content

Vapaan sivistystyön koulutus

Vapaa sivistystyö on suomalaiseen koulutusjärjestelmään kuuluva koulutusmuoto, josta säädetään vapaasta sivistystyöstä annetussa laissa (632/1998). Vapaan sivistystyön koulutusta tarjoavat kansalaisopistot, kansanopistot, kesäyliopistot, liikunnan koulutuskeskukset (urheiluopistot) ja opintokeskukset, joista jokaisella on oma laissa määritelty koulutustehtävänsä. Vapaan sivistystyön koulutuksen järjestäminen perustuu opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämään oppilaitoksen ylläpitämislupaan.

Lue lisää OKM:n sivuilta.

Lue lisää OPH:n sivuilta.

Urheiluopistojen vapaan sivistystyön koulutus

Urheiluopistoissa vapaana sivistystyönä tarjotun koulutuksen tulee vastata vapaasta sivistystyöstä annetussa laissa (632/1998) säädettyjä tarkoitusta ja tavoitteita (1 §). Lisäksi laissa vapaasta sivistystyöstä säädetään (2 §), että liikunnan koulutuskeskusten tehtävänä on järjestää:

  • Liikuntaharrastusta, hyvinvointia ja terveyttä edistävää koulutusta: koko väestölle tarjotut liikuntaharrastusta edistävät vapaan sivistystyön koulutukset. Osallistujat voivat olla lapsia, nuoria, työikäisiä tai ikääntyviä. Myös perhekurssit ovat liikuntaharrastusta edistävää koulutusta.
  • Valmentaja- ja ohjaajakoulutusta: urheiluseurojen sekä valtakunnallisten ja alueellisten liikuntajärjestöjen ohjaajille ja valmentajille tarkoitettu tutkintoon johtamaton koulutus.
  • Huippu-urheilua tukevaa koulutusta: huippu-urheilukoulutus, joka voi olla myös seurojen tai lajiliittojen yhteistoimintaleirejä. Huippu-urheilukoulutukselle on luonteenomaista tavoitteellisuus ja valmennuksellisuus.
  • Muuta kansalaisjärjestötoimintaa edistävää koulutusta: koulutustoimintaa, jota tarjotaan esimerkiksi yhdistysten hallituksen ja muiden vastaavien elinten luottamushenkilöille ja muille vapaaehtoistoimijoille. Lisäksi esim. seuratoiminnan kehittämiskoulutus, tuomari- ja toimitsijakoulutus tai muu yhdistystoiminnan täydennyskoulutus.

Laatu ja seuranta

Opetuksen suunnittelu on tärkeä osa urheiluopistojen opetuksen kehittämistä. Pitkäjänteisellä suunnittelulla opetuksesta saadaan jatkuvasti kehittyvää ja tavoitteellista. Liikunnan koulutuskeskuksilla on koulutuksen järjestämistä koskeva toimintasuunnitelma sekä koulutuskeskusverkoston yhteinen vapaan sivistystyön opetussuunnitelma, jonka tarkoitus on yhtenäistää koulutuskeskuksissa tapahtuvaa koulutusta sekä lisätä koulutuksen laatua. Koulutuksen järjestäjä suunnittelee opetuksen tarjonnan ja päättää opetuksen määrästä opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti.

Vapaan sivistystyön lain 7 §:n mukaan oppilaitoksen tulee arvioida antamaansa koulutusta sekä osallistua ulkopuoliseen toimintansa arviointiin. Arvioinnin tarkoituksena on vapaan sivistystyön kehittäminen. Tavoitteena ennen kaikkea urheiluopistojen toiminnan kehittäminen ja tätä kautta oppimisen edellytysten parantaminen. Järjestelmällisen arvioinnin myötä löydetään koulutuskeskusten vahvuudet ja kehittämisalueet. Arviointi on myös pohja laadukkaalle päätöksenteolle.

Arvioinnin avulla arvioidaan mm. koulutuskeskuksen toimintaa, tuloksia, vaikuttavuutta, opetushenkilöstön pätevyyttä, opetusmenetelmiä ja kursseja. Arviointi toimii pohjana johtamisen, toiminnan, opetuksen ja asiakaspalvelun laadun parantamiselle.

Opetus- ja kulttuuriministeriö seuraa vuosittain vapaan sivistystyön koulutuksen opiskelijavuorokausien määrää ja sisältöjä ja voi suorittaa toiminnan muuta arviointia.

Vapaan sivistystyön opetussuunnitelma

Vapaan sivistystyön koulutuksen ketterä käsikirja on tehty tukemaan koulutuksen kestävää ja vastuullista kurssisuunnittelua ja laadun varmistusta urheiluopistojen arjessa. Käsikirjaan on määritelty verkoston yhteiset koulutuksen toteuttamisen periaatteet: arvot, eettisen toiminnan periaatteet, yhdenvertaisuus ja tasa-arvo sekä urheiluopistopedagogiikka. Koulutuksen järjestäjät arvioivat osaamisen kehittymistä omilla palautteenkeruun menetelmillä.

Ketterä käsikirja